Vyžeňte je ven

12. listopad 2007 | 12.00 | | autor: ohneta
Ptáte se koho? No přece auta a chodce. Situace se dostala do takového stádia, že je ji třeba konečně nějak řešit. Ministerstvo dopravy pořád řeší problémy s výstavbou a dostavbou dálnic, ale problémy stále početnější skupiny občanů, přemísujících se na svých dvoukolých miláčcích nijak neřeší. Je na čase říci důrazné stop!

Stop jakémukoliv omezování nás cyklistů. Vždy ze všech stran, v poslední době i různých blogů, se ozývá, jak jsou cyklisté neukáznění a bezohlední. Nejvíce kritiky na jejich hlavu se snáší z úst automobilistů a chodců. Řidiči aut si ztěžují na to, že se jim musí vyhýbat, chodci zas, že je cyklisté svou jízdou po chodníku ohrožují. A chudáci cyklisti musí držet ústa. Pokud se nějaký ozve, je nemilosrdně ušlapán pádnými argumenty, na které nemá ani právo nějak reagovat.

Zkrátka hodně lidí nemá cyklisty v lásce. A to z mnoha důvodů. Některým vadí jejich rostoucí počet, jiným zas, že je musí na silnici objíždět, nebo že si dovolují na svých nablýskaných kolech prohánět po malebných lesních pěšinkách. Důvodů neobliby se najde spousta. Na jedné diskuzi mě pobavil jeden anticyklista, který se dožadoval toho, aby i cyklisté podstupovali se svými stroji pravidelné technické prohlídky. A pak se divil, že na něho jiný diskutér chtěl poslat Chocholouška.

Ano, cyklistika se v posledních letech stala fenoménem. Stačí o víkendu vyjet mimo město a cestou potkáme skoro stejný počet cyklistů jako aut. Chápu, že je mnoho nepřízpusobivých cyklistů, kteří vědomky, či jen z určité pohodlnosti porušují pravidla silničního provozu tím, že na cestě jedou vedle sebe a nemíní se zařadit ani v případě, že je míjí auto. O jejich nočním cestování na neosvětleném kole ani nemluvím. To je opravdu na facku a ne jen na jednu. V těchto případech řidiče chápu, že nemají cyklisty zrovna v oblibě. Každý tu ale jen mluví o těch otravných a předpisů porušujících cyklistech, copak ale neexistují žádní neukáznění řidiči, kteří svou jízdou ohrožují právě cyklisty, nebo ostatní řidiče? Jistěže ano, ale o tom se raději mlčí.

Dalším propíraným tématem je jízda po chodníku. Podle současných pravidel nemá cyklista na chodníku co dělat. Ale většina cyklistů se podle toho nechová. Co je k tomu vede? Přece pud sebezáchovy. Troufám si tvrdit, že naprostá většina lidí moc ráda nehazarduje se svým životem. Stejně tak i my cyklisti. Jízda na kole v centru jakéhokoliv většího města po tříproudé hlavní tepně se rovná hazardu se svým zdravím, ba i životem. Proto se volí menší zlo a tím je právě ta jízda po chodníku. Jezdím po něm i já, když jedu občas do města na kole. Na svou obhajobu uvádím, že nijak chodce neohrožuju a za každou cenu se je nesnažím předjíždět a když je jich tam povícero, z kola slezu. Jsem asi divný, ale dělám to tak, jsem si totiž vědom toho, že jsem na chodníku nežádoucí. Ikdyž u nás existují cyklostezky, žádná nevede do centra. A i chodci mívají své dny. Donedávna byla naše cyklostezka řešena tak, že jeden pruh byl určen pro cyklisty a druhý pro chodce. Samozřejmě, že na to nikdo z chodců nedbal. Expertky v tomto směru byly maminy s kočárky, které si snad myslely, že je ten pruh vybudován speciálně pro ně. A když na ně cyklisti volali, či zvonili, tak se ještě začaly vztekat, co si to my cyklisti dovolujem.

Co z toho všeho plyne? Že vztahy mezi řidiči, cyklisty a chodci se dají označit za velmi křehké. Každý z těcho účastníků silničního provozu má svou pravdu a na tom se nic nezmění. Co se ale změnit může, je vzájemná tolerance. Vždy skoro každý z nás je aspoň jednou za den řidičem, chodcem i cyklistou. Proč se tyto tři skupiny nemůžou respektovat, přece to nemůže být zas tak velký problém. Vše je v lidech a je třeba nevidět jen sebe, ale i ty druhé.

Možná by nebylo špatné zavést opatření, které zavedli čínští soudruzi v Pekingu, týkající se omezení automobilového provozu v hlavním městě. Spočívá v tom, že jeden den můžou jezdit jen auta, které mají poslední číslo SPZ sudé, a druhý den jen ti s lichým. Takže z toho plyne, že by jeden den v našich mětech byly silnice vyhrazeny jen pro auta a druhý pro cyklisty. A všichni budem spokojeni. No není to dobrý nápad ?


Příště: Znič to hnízdo



Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 ˇ 2 ˇ 3 ˇ 4 ˇ 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

RE: Vyžeňte je ven tenisak* 12. 11. 2007 - 23:33