Pomoc, okradli mě!

28. červen 2008 | 08.55 | | autor: ohneta
Představte si, že zabrousíte do svého internetového bankovnictví a zjistíte, že se vám někde ztratilo 50 000 Kč. Naboural se vám někdo do účtu, nebo snad banka udělala nějakou systémovou chybu, nebo má záhada daleko jednodušší vysvětlení?

Níže uvedený příběh se skutečně stal a je zkopírován z fóra mBank. Celou diskuzi si můžete pročíst na tomto linku.


mBank bankou 21. století? Nevěřte tomu!

Zní to možná pěkně. Na finanční trh vstupuje nový investor z Polska a jeho hlavní lákadlo je založené na tom, co jsme až dosud neznali a na co jsme nebyli zvyklí. Ačkoliv se to může zdát neuvěřitelné, mBank, retailové bankovnictví BRE Bank S.A., založila svou mediální kampaň na nulových poplatcích za vedení účtu, příchozí i odchozí platby, stejně tak i používání platební karty. Za vše, co jste až dosud platili, máte u nás zdarma! Kdo by tomu neodolal. Jednalo se o progresivní společnost, za kterou stojí i kapitál Commerzbank Group. Tak čeho se obávat? Obav může být hned několik a já bych se s Vámi rád rozdělil o první zkušenosti klienta, který doplatil na svou naivitu, že to může být pravda.

Pokud jste zvyklí na poskytování určitých služeb, které jsou běžným standardem u každé jiné banky, rozhodně pro Vás mBank není. Tato banka je totiž založena pouze na internetovém a telefonním bankovnictví. Pravda, pokud jste se o věc už zajímali, není to pro Vás zásadní novinkou, mBank to veřejně prohlašuje i na svých internetových stránkách ... "O svoje peníze se můžete starat na dálku, kdykoliv a odkudkoliv. Naši Klienti jsou samostatní lidé využívající moderní technologie, protože ví, že jim to šetří peníze, čas i nervy." Ano, o nervy a zdraví mě mBank usiluje už pěkně dlouho.

Jednoho dne jsem ve večerních hodinách zjistil, že mě ze spořicího účtu zmizelo 50.000,- Kč. Abych byl konkrétní, bylo to symbolicky na svátek práce, 1. 5. 2008. Někdo pracovitý si tak přišel k pěknému přivýdělku na můj účet. Jednalo se o částku 20.000,- Kč a 30.000,- Kč, které dle informací internetového bankovnictví byly vybrány dne 28. 4. 2008 z bankomatu České Spořitelny na Praze 2, Karlově náměstí. Po zjištění těchto transakcí jsem volal do mBank, kde mě dne 1. 5. 2008 sdělil operátor mLinky, že mám učinit opatření, kterými by bylo znemožněno kartou dále platit nebo vybírat hotovost, což jsem ihned učinil nastavením limitních částek na 0 Kč pro všechny typy transakcí. Podle informace operátora nebylo možné nic jiného udělat, doporučil mě zavolat si na mLinku druhý den ráno s identifikačními údaji klienta mBank. To jsem učinil a po telefonu byla dne 2. 5. 2008 se mnou sepsána reklamace. Na celé transakci je podivná ještě jedna "podivnost". Uvedené částky jsem skutečně vybíral, o několik dní dříve, avšak nikoliv ze spořícího, ale běžného účtu a v úplně jiném bankomatu. Že by shoda náhod? To opravdu nevím. Jinými slovy, vybral jsem si 50.000,- Kč z běžného účtu, kde mě byly prostředky řádně odečteny, avšak ty samé prostředky ještě jednou i ze spořicího účtu navrch, v úhrnu tedy bylo strženo 100.000,- Kč, proč ne? Nejsem však milionář, abych takto peníze rozdával a aby se ostatní na můj účet obohacovali.

Dovedl bych pochopit, že by si někdo mohl udělat kopii platební karty. Ačkoliv jsem při všech transakcích velice obezřetný, v dnešním světě tomu člověk nezabrání a je v problému, ani se nenaděje. V tom je však ten háček. Z karty, ze které se údajně vybrala hotovost z bankomatu, nebyla do té doby nikdy použita. Ano, slyšíte dobře. Karta byla po doručení aktivována a byl u ní nastaven PIN, nebylo však s ní nikdy placeno v síti obchodů a ani žádný výběr z bankomatu s ní nebyl uskutečněn. Abyste totiž rozuměli, u mBank je to zařízené tak, že Vám karta přijde domů do schránky a Vy si pak přes internetové bankovnictví provedete aktivaci sami. Musíte však doufat, že se cestou někde nezatoulá, protože to není doporučená, ale pouze obyčejná zásilka.

Uvedeného dne, tj. v pondělí 28. 4. 2008, kdy došlo k podvodnému výběru z bankomatu, jsem měl kartu fyzicky při sobě v peněžence, takže jakým způsobem došlo k výběru hotovosti, nevím. Nedošlo tedy ke ztrátě ani zcizení. Navíc, všechny identifikační údaje spojené s kartou i účtem samotným nebyly nikdy sděleny třetí osobě a manipulace s nimi byla vždy prováděna s maximální opatrností. Jakým způsobem tedy došlo k výběru? Každý ať se pokusí nad otázkou zamyslet. Nejsem specialista na platební karty a celá záležitost je pro mne záhadou.

Na výše uvedené transakce jsem rovněž dne 2. května 2008 podal oznámení na trestní čin krádeže peněz.

A jaký má celý případ pokračování? Jelikož jsem se nespoléhal pouze na služby operátorů na mLince (ostatně ve většině případů slovensky hovořící), rozhodl jsem se jednat co nejrychleji a navštívil jsem finanční centrum na Praze 2, Anglické 8. V pátek jsem zde již nezastihl ředitele pobočky, musel jsem se proto obrátit pouze na pracovnici "přepážky". A co myslíte, že udělala? Nemají žádný klientský informační systém, odkázala mě na telefon, ať si zavolám na mLinku! Proto jsem hned v pondělí 5. 5. 2008 navštívil pobočku podruhé, kde jsem předal oficiální písemnou reklamaci řediteli finančního centra, panu Ing. Jiřímu Tvrdoňovi. Ten mě osobně přislíbil, že vše prošetří a do týdne se případ prošetří. Obávám se, že v dnešním světě již neplatí rčení, že člověk s poctivostí (a doplňuji i slušností) nejdále dojde. Do dnešního dne se nic nevyřešilo. Naopak! Pan ředitel mě následně kontaktoval telefonicky 8. 5. 2008, že mě byl předešlý den poslán z Polska dopis, který mám ihned podepsat a odnést mu osobně. Na základě tohoto dopisu mělo být podle jeho slov zahájeno řízení, tedy souhlas klienta a vyžádání přístupu k informacím z bankomatu. Do dnešního dne, tedy 1. 6. 2008 mě žádný dopis nepřišel!

Aby to nebylo vše, od několika pracovníků mBank jsem měl rozdílné informace, týkající se vyřízení reklamace. Od pana ředitele Tvrdoně příslib týdne, od zaměstnankyně přepážky měsíc, od operátora mLinky 3 měsíce, pak si vyberte ...

Abych celý příběh zakončil, v sobotu, 31. 5. 2008 jsem si otevřel internetové bankovnictví a zjistil jsem, že moje reklamace nebyla jednoduše uznána a jsem tedy lehčí o 50.000,- Kč. Nedostal jsem přitom žádné vyjádření, žádný telefonát operátora mLinky (to již neplatí, "už" 2.6. mě informovali), avšak žádný dopis s usnesením a nějakým závěrem. Takto funguje banka 21. století, vítejte v realitě. Ihned jsem volal panu řediteli Tvrdoňovi. Bylo mě v tu chvíli úplně jedno, že někoho ruším o víkendu. Co bylo však pro mne velkým překvapením, když jsem se dozvěděl, že ani neví, co v údajném dopise z Polska bylo, že šetření reklamace mohlo probíhat i bez tohoto souhlasu. Tedy zcela rozdílná informace, než mě původně podal. O tom, že moje reklamace byla zamítnuta, nevěděl. A věřte tomu nebo ne, opět mě odkázal na mLinku, ať si zjistím, z jakého důvodu byla reklamace zamítnuta. To už je ale opravdu fraška!
Na závěr bych rád všem doporučil, ať nemění stávající banku, já jsem byl dříve velice nespokojený s úrovní poskytovaných služeb, to co ale nyní zažívám, nelze označit pojmem služba ani s nadsázkou!

V současné době se snažím komunikovat s Policií ČR a stále doufám ve spravedlnost, snad stále platí rčení, že spravedlnost zvítězí...


Vyřešení záhady:


Ano, je to skutecne tak. Velice rad bych vse uvedl na pravou miru. K internetu se dostavam az nyni, drive jsem nebyl schopny reagovat. Take jsem to tady uvedl, ze se k veci postavim primo bez ohledu na vysledek setreni. Jsem v techto vecech zasadovy a neutikam pred zodpovednosti. Predne se velice omlouvam za to, ze jsem zde vyslovil krive obvineni ve spojeni se jmenem mBank. Jak jsem zde nekolikrat napsal, se sluzbami mBank jsem byl vzdy spokojeny a jejich system zalozeny na internetovem bankovnictvi me vyhovoval. Ostatne i diky tomu jsem zjistil pohyb na ucte velice brzy.
Vetsina prispevovatelu zde vyslovila tezi, ze me penize ukradla manzelka. To se nakonec potvrdilo na zaklade fotodokumentace z bankomatu, kde jsem manzelku jednoznacne identifikoval. Ackoliv je to nesmirne neprijemny pocit, ze Vas okrade nekdo blizky, komu verite, jsem rad, ze je pripad uspesne uzavreny a byl nalezen pachatel. Manzelce jsem slepe duveroval a jejimu tvrzeni, ze zadne takove castky nevybrala, jsem uveril.
Pokud se kdy clovek dostane do jakychkoliv financnich potizi, da se to resit jinou cestou, tunelovat rodinny rozpocet me prijde naprosto zvraceny pristup. Na manzelku jsem chtel podat okamzite trestni oznameni, coz vsak v tomto pripade nebylo mozne, nebot manzelka mela k uctu dispozicni pravo a tedy neporusila zakon, pouze dobre mravy a vychovani, na ktere jaksi v tu chvili zapomnela. To se (bohuzel) zatim u nas netresta.
Na strane mBank doslo k nekolika problemum behem komunikace, ktera zpocatku vazla. Na druhou stranu me banka vysla maximalne vstric a i Vase podnety zverejnene na mForu byly postoupeny vysetrovatelce pripadu (mam na mysli napr. zminovanou inventuru bankomatu, ktera vsak jiz nebyla potrebna). Po uvodnim rozpacitem pristupu jsem postupne zmenil nazor, nebot mBank vysla v celem pripadu vstric a nabidla maximalni spolupraci s PCR. Za to bych jim tady rad (alespon touto cestou) podekoval, velice si toho vazim. Uprimne preji mBance mnoho uspechu a samozrejmne mnoho spokojenych klientu. Pokud me nekdo podezrival z neceho jineho ci ze delam nekomu reklamu, nebyla to pravda. Naopak jsem mBanku svym dobrym kamaradum doporucoval. Ja jsem ovsem po cele zalezitosti o neco chytrejsi. Musim potvrdit slova nekterych z Vas, kteri uvadeli, ze spolecny ucet je hloupost. Ano, mate pravdu, v zivote to uz neudelam. Po nasledne domluve s manzelkou soucasne spolecne ucty zrusim (bude-li s tim ovsem souhlasit, ja nehodlam delat podobne podrazy a krivarny), pripadne zrusim svoje dispozicni pravo a ucet zustane pouze manzelce.
V prubehu reklamaci jsem byl v telefonickem kontaktu s panem Reslerem, kteremu timto dekuji za jeho vstricny postup.
Bohuzel, k cele zalezitosti jiz nemam co dodat, snad jen podekovani vsem z Vas, kteri me podporili a i tem, kteri si do me obcas strefovali jako do idealniho terce, je to pro mne zivotni ponauceni, velice bolestive podotykam. Nakonec se ukazalo, ze to neni zadnymi okny od windows, ani spiony schovanymi uvnitr pocitace, ani systemovou chybou, toto bylo jednoduche a srozumitelne vysvetleni cele zahady. Osoba, majici libovolny pristup k financnim zdrojum, se znalosti PINu. Jen jsem si tuto moznost nepripoustel.

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 3 (2x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

RE: Pomoc, okradli mě! pavel 28. 06. 2008 - 10:23
RE: Pomoc, okradli mě! roxy009 28. 06. 2008 - 10:37
RE: Pomoc, okradli mě! contritus 28. 06. 2008 - 10:56
RE: Pomoc, okradli mě! hablina 28. 06. 2008 - 14:27
RE: Pomoc, okradli mě! kluk* 28. 06. 2008 - 18:02
RE: Pomoc, okradli mě! hablina 28. 06. 2008 - 21:41
RE: Pomoc, okradli mě! ivana* 28. 06. 2008 - 22:03
RE(2x): Pomoc, okradli mě! ina 03. 07. 2009 - 19:01
RE(3x): Pomoc, okradli mě! ohneta 03. 07. 2009 - 22:39
RE(4x): Pomoc, okradli mě! ohneta 03. 07. 2009 - 22:40